حق-خبر-جدیدترین-مهم ترین-اسلام-تبیین-طب-ضدشیطان-تحریف-وحدت-زمینه سازی جهت ظهور منجی-انسانیت-صلح-شیعه-نجات-اهل سنت حقیقی-
طب اسلامی طب معصومین طب انبیا, طب توحیدی طب جامع عافیت اللهی تغذیهابعادی تاثیر تغذیه حلال وطیب در انجام عمل صالح وتفوا صراط علی(ع)حق نمسکه-اولین شیعه حقیقی پیامبر(ص)حضرت علی(ع)-یالثارات الحسین-سلامتMonotheistic Medicine-The true followers of Moses and JesusThe best concepts in the most beautiful prayer-Unity medicine
صفحات وبلاگ
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: درجستجوی حقیقت - ۱۳٩٠/٢/۱٥

موضوع نوشته :  مقالات 

سبائیه-ناووسیه- زیدیه-واقفیه-جعفریه-
عسکریه-اسماعیلیه-شیخیه
برای ضربه‌زدن به تشیع، «تصوّف» را تقویت می‌کند

«الله» در شبه‌عرفان‌ها «سلطان نیروهای منفی» است

ایجاد مشکلات امنیتی در جامعه از پیامدهای منفی عرفان‌های نوظهور است

اسناد غیر رسمی نشان از حضور یک‌هزار گروه انحرافی در ایران دارد

چهره‌ای که در غرب از اسلام معرفی می‌شود، شباهت اندکی به اسلام واقعی دارد

عرفان حقیقی در قالب «ادبیات داستانی» ضرورت دارد

متن کامل در ادامه مطالب




سبائیه

پیدایش این فرقه، پس از شهادت حضرت علی (ع) درسال 40 هجری اتفاق افتاد. پیروان این گروه اولین دسته‌ای هستند که در اسلام قایل به غیبت امام علی (ع) و بازگشت او شدند و ادعا کردند که وی به شهادت نرسیده است. آنها می‌پنداشتند امام علی (ع) تا آخرالزمان باقی است و روزی خروج کرده و زمین را از عدل پر خواهد کرد؛ چنان‌که از ظلم پر شده است. اولین بار «عبدالله بن سبا» قایل به رجعت علی (ع) شد و فکر رجعت را میان شیعه القا کرد.

* ناووسیه
یکی دیگر از ین فرقه‌ها، فرقه «ناووسیه» است. پیروان این گروه اعتقاد داشتند که این غیبت درباره امام صادق (ع) واقع شده است. آنها در مسأله غیبت، با شیعه اثنی‌عشری هم عقیده هستند؛ ولی آن را بر امام صادق (ع) تطبیق کرده و مدعی‌اند؛ کسی که غیبت کرده امام صادق (ع) است. البته شیخ صدوق احادیث مربوط به شهادت امام صادق (ع) را ذکر و مدلل می‌کند که اعتقاد آنها باطل است.

* زیدیه
عده‌ای با تمسک به روایت پیامبر (ص) که فرمودند: «ان المهدی من ولدالحسین و انه یخرج بالسیف و انه ابن سبیة» «مهدی از فرزندان حسین (ع) است و او با شمشیر به پا می‌خیزد و مادرش بهترین کنیزان خواهد بود.» زمانی که زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی‌طالب قیام خود را علیه امویان آغاز کرد، گفتند: چون او از نسل حسین (ع) است و قیام به سیف علیه ظالمان کرده و از سویی فرزند اسیر است، پس او مهدی موعود می‌باشد. کنیه زید، ابوالحسن و مادرش کنیزی بود که مختار بن ابی عبیده او را به علی بن الحسین (ع) بخشیده بود.
واقفیه

* فرقه واقفیه به مهدویت امام موسی کاظم (ع) معتقدند و در انتظار او نشستند. البته، منظور آنان از مهدی، مفهوم نجات‌بخشی آن بود که وانمود کردند او نمرده و ظهور خواهد کرد. این گروه از واقفیه را «ممطوریه» و «موسویه» یا «موسائیه» هم می‌نامند.
پیروان این گروه معتقدند امام موسی کاظم (ع) همان مهدی قائم است و غایب شده است. شیخ طوسی می‌گوید: وفات آن حضرت مشهورتر از آن است که محتاج به ذکر روایت باشد و کسی که مخالف آن است، در حقیقت منکر بدیهیات است. محمد بن یعقوب کلینی با سند خود از علی بن جعفر و او از برادرش امام کاظم (ع) نقل کرده که فرمود: هنگامی که پنجمین امام از فرزندان هفتمین امام (امام کاظم) غایب شد، مواظب دینتان باشید. همانا صاحب این امر را غیبتی است؛ به گونه‌ای که معتقدان به امامت او، از این عقیده باز می‌گردند و این امتحانی ازجانب خداوند است.

* جعفریه
فرقه جعفریه معتقد بودند برادر امام حسن عسکری (ع) «جعفر بن علی» امام است و مهدویت او را باور کردند. این فرقه در چگونگی انتقال امامت از امام هادی (ع) به جعفر، برادر امام حسن عسکری (ع)، دچار اختلاف شدند و به چهار فرقه منشعب شدند.

* عسکریه
فرقه عسکریه به مهدویت امام حسن عسکری (ع) معتقد شدند. بدین معنا که او قائم (مهدی) است و اکنون در حالت غیبت به سر می‌برد و بعداً ظاهر خواهد شد تا جهان را از عدل و داد پر کند. این فرقه نیز در کیفیت قائم بودن امام عسکری (ع) به سه گروه منشعب شدند.

* اسماعیلیه
گروهی از اسماعیلیه عقیده دارند که اسماعیل فرزند امام صادق (ع) فوت نکرده است؛ بلکه از باب تقیه، نسبت مرگ به وی داده شده است. او رجعت خواهد کرد و جهان را از عدل و داد پر خواهد ساخت و او را مهدی و قائم منتظر می‌دانند.
پیروان این گروه معتقدند امام ششم (ع) او را در زمان خویش به جانشینی منصوب کرده است و چون نص بر امامت رجوع ناپذیر است و بداء نیز محال است، پس امام هفتم اسماعیل خواهد بود و امام صادق (ع) از بیم آسیب رسیدن به وی، او را از دید مردم پنهان کرد.

* شیخیه
شیخ احمد احسائی مؤسس فرقه شیخیه است. برخی از مریدان وی از او فردی استثنایی و دارای الهامات و امدادهای غیبی، معرفی کرده‌اند؛ ولی بیشتر این اوصاف توسط پسرش به او الهام می‌شد. مریدان وی ادعا کرده‌اند که شیخ، علمش را از عالم اعلی گرفته است؛ برخلاف دیگران که با همه سعی و کوشش وافر خود از آن عاجز هستند.
شیخ احمد احسائی دارای مسلکی اخباری بود. او به اموری غریب معتقد بود که با اعتقادات شیعه امامیه که در طول قرون متمادی در کتب کلامیه و اعتقادیه خود به صورت مختصر و مطول بیان کرده‌اند، فاصله زیادی دارد. وی معتقد بود قرآن، کلام نبی (ص) است و با این کلام، منکر وحی بودن قرآن می‌شود. بعد از مرگ شیخ، فرقه او به شعب مختلف تقسیم شد.

به گزارش فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، دکترای فلسفه تطبیقی خود را از مؤسسه امام خمینی (ره) در سال 1385 دریافت کرد و تدریس مباحث کلامی، فلسفی، عرفانی و اخلاقی را در پرونده خود به ثبت رسانده است.
وی تاکنون کتاب‌های مختلفی به رشته تحریر در آورده است و برخی از آن‌ها از جمله «پژوهشی در عصمت معصومان»، «عقل و وحی» و «آیین زندگی (اخلاق کاربردی)» حائز رتبه‌های برتر کشوری و حوزوی شده است.
وی عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی مؤسسه امام خمینی (ره) و استاد مرکز تخصصی علم کلام حوزه است. این استاد دانشگاه در نشست نقد و بررسی عرفان‌های کاذب که در مؤسسه امام صادق (ع) برگزار شد به بیان سخنانی در این مورد پرداخت.
وی گفت: بحث عرفان‌های کاذب چند سالی است که از طرق مختلف مطرح می‌شود اما از سوی مراکز مسئول هنوز جدی گرفته نشده است، با وجود این که رهبر معظم انقلاب به صورت مکرر این مساله را در محافل تخصصی مطرح کرده‌اند و حتی به صورت رسمی از مراکز مربوط خواستند که در این حوزه مطالعه کنند، اما اقدامات صورت گرفته کافی نبود تا این که در سفر اخیرشان به قم از حوزه علمیه خواستند که مساله عرفان‌های دروغین جدی‌تر تلقی شود و حوزه نسبت به آن اهتمام بیشتری داشته باشد.

* آمریکا برای ضربه‌زدن به تشیع، «تصوّف» را تقویت می‌کند
حجت‌الاسلام شریفی در تبیین میزان رشد و گسترش این عرفان‌ها گفت: پیش از انقلاب دو فرقه انحرافی در 12 استان کشور فعالیت داشتند اما در حال حاضر بیش از 20 فرقه ضاله در اغلب استان‌ها مشغول فعالیت جدی هستند و بعضاً فضای عمومی برخی از شهرها را نیز تحت تاثیر قرار داده‌اند و فعالیت خود را نیز آشکار کرده‌اند و از پنهان‌کاری فاصله گرفته‌اند.
این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه فرقه‌های انحرافی توسط استکبار مدیریت می‌شود، تصریح کرد: در سایت مؤسسه تحقیقات و توسعه دفاع ملی آمریکا کتابی وجود دارد که ترجمه نام آن «ساخت شبکه‌های مسلمان میانه‌رو» است و در آن نوشته شده برای ضربه‌زدن به جمهوری اسلامی و مهار قدرت اسلامی شیعی، «تصوّف» باید تقویت شود. مقصود از «مسلمان میانه‌رو» در نام کتاب نیز دقیقاً همان چیزی است که امام (ره)‌ از آن تعبیر به «اسلام آمریکایی» می‌کرد.

* «الله» در شبه‌عرفان‌ها «سلطان نیروهای منفی» است
استاد مرکز تخصصی کلام حوزه، عرفان های وارداتی را تهدیدی جدی دانست و گفت: تا جایی که مطالعه شده است، بدون استثنا تمام این عرفان‌ها منکر معاد هستند و حتی استدلال‌های جدید نیز برای این سخن ذکر کرده‌اند که لازم است برای آن‌ها پاسخ مناسب ارائه شود. از عوارض جامعه بدون معاد می‌توان به ضربه دیدن روحیه ایثارگری اشاره کرد. در حوزه توحید نیز بیش از صدها کتاب به نام «عرفان جدید» علیه توحید نوشته‌اند که یا انکار مستقیم توحید است و یا تفسیر دیگری از توحید است که متاسفانه اکثراً ترجمه و با هزینه بیت‌المال نیز منتشر شده است.
وی ادامه داد: به عنوان مثال،‌ آن‌ها به «الله»، «سلطان نیروهای منفی» می‌گویند که کارش ایجاد ممنوعیت و محرومیت برای پیشرفت معنوی با وضع مقررات است! آن‌ها معتقدند دو نیروی مثبت و منفی در عالم است که نیروی مثبت را باید جذب و نیروی منفی را دفع کرد. رهبر نیروهای منفی در عالم، «الله» است. از آنجایی که این شبه‌عرفان‌ها، «فقه‌ستیز» هستند، به جای تعبیر از شریعت یا فقه از «وضع مقررات» استفاده می‌کنند. بدیهی است که این تعبیرها برای اشخاصی که بنیه اعتقادی قوی ندارند، تا چه میزان می‌تواند مضر و خطرناک باشد و آن‌ها را دچار شبهه کند و متاسفانه برخی نیز در گرداب این گونه شبهات افتاده‌اند.
وی هم چنین در مورد اصل «نبوت» گفت: متأسفانه امروز سخنان کفرآمیز سلمان رشدی علیه پیامبر اکرم(ص) توسط دسته دیگری از عرفان‌های نوظهور بازخوانی مجدداً بیان می‌شود که از سوی برخی جوانان نیز با استقبال روبرو شده است.

* ایجاد مشکلات امنیتی در جامعه از پیامدهای منفی عرفان‌های نوظهور است
مؤلف «جنگ نرم» در بخش دیگری از این نشست تخصصی گفت: یکی از مشکلاتی که عرفان‌های دروغین در جامعه ایجاد می‌کنند، ایجاد مشکلات امنیتی در جامعه است. به عنوان مثال یکی از افرادی که مترجم مشهور کتب یکی از عرفان‌های آمریکای لاتین است، در فتنه سال 88 حواشی بسیاری را رقم زد. همچنین گروه‌های شیطان‌گرایی نیز در انتخابات سال گذشته بسیار فعال بوده و برای این اعلام حضور کنند، سرود انتخاباتی نیز تولید می‌کردند. فعالیت برخی از این گروه‌ها آن قدر وسیع و حرفه‌ای است که موفق به فریب و جذب چند هزار نفر ‌شده‌اند، درحالی که که نگاهشان به دین، نبوت و سایر مسائل اعتقادی، منحرفانه است.

* اسناد غیر رسمی نشان از حضور یک‌هزار گروه انحرافی در ایران دارد
حجت‌الاسلام شریفی با تأکید بر اینکه اسناد غیر رسمی نشان از حضور بیش از یک‌هزار گروه انحرافی در کشور دارد، افزود: با توجه به برآورد مؤسسات نظر سنجی در غرب،‌ گرایش به اسلام در غرب بسیار زیاد است، به گونه‌ای که حتی گرویدن به اسلام و مسلمان شدن، نوعی تشخص محسوب شده و مایه افتخار است. آخرین نمونه بارز آن نیز خواهر زن «تونی بلر» است که مسلمان شده و به قرائت قرآن افتخار می‌کند. به همین دلیل فرقه‌های انحرافی تلاش می‌کنند برای اسلام بدیل و جانشین درست کنند، به گونه ای که طبق آماری در 4ـ3 دهه اخیر بیش از 2 هزار و 500 دین جدید ساخته شده است و حتی این تعداد را تا 5 هزار دین نیز عنوان کرده‌اند.

* چهره‌ای که در غرب از اسلام معرفی می‌شود، شباهت اندکی به اسلام واقعی دارد
حجت‌الاسلام شریفی با بیان روایتی از امیرالمومنین (ع) که می‌فرماید «راه سعادت و رشد توسط شما شناخته نخواهد شد؛ مگر این که راه گمراهان شناخته شود» (لَنْ تَعْرِفُوا الرُّشْدَ حَتَّى تَعْرِفُوا الَّذِی تَرَکَه...) گفت: شناختن و شناساندن حق و باطل لازم است و افراد جامعه نیز اگر فرقه‌های انحرافی را بشناسند، به سراغ آن‌ها نمی‌روند؛ مگر تنها بیمار دلان.
مؤلف «درآمدی بر عرفان‌های حقیقی و عرفان‌های کاذب» به شیوه و ابزار گسترش عرفان‌های دروغین اشاره کرد و گفت: آنان سعی می‌کنند از طریق هنر و ادبیات داستانی کودکان و شعر و فیلم به ترویج خود بپردازند، به گونه‌ای که دست‌اندرکاران هالیوود می‌گویند بیشتر فیلم‌های تولیدیشان در سال‌های اخیر، فیلم‌های معنوی و عرفانی است، اما معنویتی که آنان ترویج می کنند به بی‌بندو‌باری می‌انجامد. گاهی این مروجات توسط افراد غیر معمول و کسانی که بعضاً 700 کتاب نوشته‌اند و در کشور ما نیز بیش از یک‌صد کتاب از آن‌ها ترجمه شده است، صورت می‌‌گیرد.

* نشر عرفان حقیقی در قالب «ادبیات داستانی» ضرورت دارد
استاد مؤسسه امام صادق (ع) قم ادامه داد: بر اساس برآوردهای وزارت ارشاد، بیشترین کتاب‌های مورد مطالعه در کتابخانه‌های کشور به ترتیب مربوط به کتاب‌های «درسی»، «کمک درسی» و «ادبیات داستانی» است. از آنجایی که در داستان، پیام به صورت غیر مستقیم به مخاطب القا می‌شود؛ فرقه‌های انحرافی از آن به صورت گسترده‌ای استفاده می‌کنند. هم چنین به نمادها نیز توجه ویژه دارند. حوزه‌های علمیه نیز باید در راستای نشر معارف اصیل و عرفان حقیقی به این قالب توجه بیشتری داشته باشند.
حجت‌الاسلام شریفی در پایان این نشست تخصصی با تأکید بر اینکه «لیبرالیسم»، «سکولاریسم»، «پلورالیسم» و «عرفان‌های کاذب» چهره جدیدی از غرب ارائه می‌دهند، گفت: امروز در غرب، سایر مکاتب که روزگاری مقابل دین بودند، به نام دین و عرفان ارائه می‌‌شوند.

حق-خبر-جدیدترین-مهم ترین-اسلام-تبیین-طب-ضدشیطان-تحریف-وحدت-زمینه سازی جهت ظهور منجی-انسانیت-صلح-شیعه-نجات-اهل سنت حقیقیBeautiful -Spiritual Medicine-Concepts The most beautiful truths-Masons Dirty-The most important-Savior rise-Beautiful prayers-Islam the only true religion-All prophets were Muslims-Baha'i and Wahhabi and other eclectically different is Zionist Satanism agent-Humanity-Colonial medicine-Debate with demons-Distortion-Unity-Shiites, Sunnis only real-Explanation-Hope-Release-Grounds...-Awakening time-Word of the beauty of the innocent against other religions
نویسندگان وبلاگ:
مطالب اخیر: