تغذیه ابعادی-طب اسلامی-طب معصومین--Nutriti-Islamic medicine - medicine infallibl

تغذیه ابعادی:یا ایّها الرّسل کلوا من الطّیبات و اعملوا صالحاً -وکلوا ممّا رزقکم الله حلالاً طیّباً و اتّقوا الله-یا ایّها الّذین امنوا کلوا من طیّبات ما رزقناکم و اشکرو لله-فلینظر الانسان الی طعامه-« یا ایهاالرسل کلوا من الطیبات و اعملوا صلحاانی بما تعملون علیم / ای رسولان از غذاهای پاکیزه و حلال تناول کنید و به نیکوکاری و اعمال صالح بپردازید که من به هر آن چه انجام می دهید آگاهم».فابعثوا احدکم بورقکم هذه الی المدینه فلینظر ایها ازکی طعاما فلیأتکم برزق منه؛ شما درهم هایتان را به شهر بفرستید تا مشاهده شود که کدام طعام پاکیزه تر و حلال است تا روزی خود فراهم آرید.

در سوره طه آیه 81-80 آمده است: یا بنیاسرائیل قَد اَنجَیناکُم مِن عَدُوِّکُم وَ وااعَدناکُم جانِبَ الطُّورِ الاَیمَنِو نزّلنا عَلَیکُم المَنَّ و السَّلوای - کُلُوا مِن طَیَّباتِ ما رَزَقناکُم و لاتَطغَوا فیهِ فَیَحِّلَ عَلَیکُم غَضَبی وَ مَن یَحلِل عَلَیهِ غَضَبی فَقَد هَوی

خداوندمتعال می فرماید: ای بنی اسرائیل ، ما شما را از شّر دشمن نجات دادیم و از شما دروادی ایمَن و کوه طور وعده خواستیم (تا به مناجات موسی، کلام حق را بشنوید) و برایقُوت شما، مَنّ و سَلوای (ترنجبین و مرغ بریان) فرستادیم- و دستور دادیم که ازاین رزق حلال و پاکیزه که نصیبتان کردیم تناول کنید و در آن طغیان و زیاده خواریمکنید و گر نه مستحق غضب من می شوید و هر کس مستوجب خشم من گردد همانا خوار و هلاکخواهد شد .در سورهمبارکه محمد (ص) آیه 12 : اِنّ الله یُدخِلُ الَّذینَ امَنوا وَ عَمِلُواالصّالِحاتِ، جَنّاتٍ تَجری مِن تَحتِها الاَنهارُ و الّذینَ کَفَروُایَتَمَتَّعُونَ و یَأکُلُونَ کَما تَأکُلُِ الاَنعامُ و النارُ مَثَویً لَهُم .

خداوندمتعال می فرماید : خدا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته کردند به باغ هاییداخل می سازد که از زیر آن نهرها روان است و اما کسانی که کافر شدند و سرگرم عیش ونوش دنیایند می خورند آنطوری که چارپایان می خورند و در آخرت جایشان آتش است .

قال رَسُولُ الله لا یَدخُلُ الجَنَّهَ مَن نَبَتَ لَحمُهُ مِنَ السُّحتِاَلنّارُ اَولی بِهِ :

رسول خدا (ص) فرمود : نمی رود داخل بهشت کسی که روییده باشد گوشت بدن او از غذای غیر مشروع وآتش به چنین بدنی سزاوارتر است .

قال رسول الله : اَلعِبادَهُ اَکلِ الحَرامِ کَالبَنآءِ عَلَی الرَّملِ : بندگیخداوند با خوردن مال حرام، مَثَل ساختمانی است که روی ماسه بنا گردد.

قال رسول الله : الجَنَّهُ مُحَرَّمَهٌ عَلی جَسَدٍ غُذِیَ بالحَرام :

رسول خدافرمود (ص) : بهشت حرام است بر بدنی که از غذای حرام تغذیه کرده باشد.

قال رسول الله : اِذا وَقَعَتِ الُّقمَهُ مِن حَرامٍ فی جَوفِ العَبد،لَعَنَهُ و کُلُّ مَلَکٍ فی السَّمواتِ و الارض وَ مادامَتِ اللُّقمَهُ فی جَوفِهِلا یَنظُرُ اللهُ اِلَیهِ، وَ مَن اَکَلَ اللُّقمَهََ مِنَ الحَرامِ فَقَد بآءَبِغَضَبٍ مِنَ اللهِ : فَاِن تابَ، تابَ اللهُ عَلَیهِ و اِن ماتَ فَالنّارُ اَولیبِهِ .

رسول خدا (ص) : هر گاه لقمه حرام در شکم کسی وارد شود. تمام ملائکه آسمان و زمین، او را لعنتکنند و تا زمانی که این لقمه حرام در شکم باشد خداوند به سوی او نظر رحمت نمی کند وهر کسی لقمه حرام بخورد پس موجبات غضب الهی را فراهم نموده، اگر توبه نماید خداوندتوبه او را قبول می نماید و اگر بدون توبه از دنیا برود ( و رضایت صاحب مال رافراهم ننماید) به آتش جهنم سزاوارتر است.

قال الصادِقُ : قِلَّهُ الاَکلِ مَحموُدٌ فی کُلِّ قَومٍ ، لِاَنَّ فیهِمَصلَحَهَ الباطِنِ و الظّاهِر

حضرتامام صادق (ع) می فرمایند : کم خوری خصلتی است بس نیکو و صفتی است بس رفیع وارجمند، در هر حال و نزد هر قوم، چرا که کم خوردن موجب صلاح باطن و ظاهر است .

امام حسین (ع) در روز عاشورا هر چند مردم کوفه و شام را نصحیت نمودفایده نکرد سپس حضرت به انها فرمود : چگونه امید داشته باشم که موعظه در قلب شمااثر کند و حال ان که شکم های شما از مال حرام پر گردیده است

امام رضا علیه السلام درباره ی خوردنی ها و نوشیدنی های حلال و حرام می فرماید: «انّ الله
 تبارک و تعالی، لم یُبح أکلاً و لا شرباً ، الأ ما فیه المنعفعه و الصّلاح، و لم یحرّم الأ ما فیه الضّرر و التّلف و الفساد، فکلّ نافعٍ مقوٍّ للجسم فیه قوّهٌ للبدن، فهو حلالٌ
خداوند تبارک و تعالی هیچ خوردنی و یا نوشیدنی را مباح نکرده، مگر آن که در آن منفعت و صلاحی بوده، و هیچ خوردنی و یا نوشیدنی را حرام ننموده، مگر آن که در آنْ تلف [نابودی] و فساد [زیانی] بوده است. پس هر [خوردنی و نوشیدنی] سودمند و مقوّی برای جسم، که [باعث] تقویت بدن است، حلال [شده] است.»

شخصی خدمت پیامبر آمد و عرض کرد: «دوست دارم دعای من به اجابت برسد.» پیامبر فرمود: «غذای خود را پاک کن و غذای حرام در معده خود وارد نکن.»
امیر مؤمنان علی(ع) می فرماید: «بدان برای هر عملی نباتی است و هیچ نباتی از آب بی نیاز نیست و آب ها گوناگونند هر آبی که پاک است، آن نبات هم پاک و میوه اش شیرین خواهد بود و هر آبی که پلید است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است. خود عمل حاکی است که از چه آبی روییده است.»

/ 0 نظر / 54 بازدید